Cu prilejul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri, în premieră absolută, compozitorul Eugen Doga, membrul titular al Academiei de Științe a Moldovei, membru de onoare al Academiei Europene de Științe și Arte, a prezentat la Sala Polivalentă din Craiova cantata scenică „Unirea cea Mare”, un proiect de anvergură realizat la invitația și propunerea Operei Române Craiova. Cantata scenică, opera sau oratoriu, cum a mai definit-o maestrul, a fost creată de celebrul compozitor, Eugen Doga pe versuri de Nicolae Dabija, membru corespondent al Academiei de Științe a Moldovei, membru de onoare al Academiei Române, membru al Academiei Europene de Științe, Arte și Litere și prof.dr. Ion Deaconescu, poet, traducător, membru de onoare al Academiei de Științe a Moldovei, membru al Academiei Europene de Științe, Arte și Litere. Maestrul Doga a primit cu entuziasm ideea de a compune o lucrare pentru Opera Română Craiova, special pentru Centenarul Marii Uniri, cu atât mai mult că în 2015, chiar în sala Operei, a răsunat Imnul „Craiova mea”, compus de ilustrul compozitor, în cadrul Festivalului Mondial de Poezie „Mihai Eminescu”, iar în anul 2016 a fost declarat Cetățean de Onoare al Craiovei.
O muncă titanică de aproape un an a artizanilor principali în realizarea acestui grandios și responsabil proiect a copleșit de-a dreptul un număr de peste 2000 de spectatori, care au avut și trăit cele mai profunde simțiri, cum ar spune maestrul Doga, într-o zi cu încărcătură istorică deosebită pentru toți cei cu inimă română.
Spectacolul eveniment a reunit 150 de artiști și patru interpreți invitați, nume de rezonanță în lumea muzicii din România și Republica Moldova: Paul Surugiu (Fuego) care a interpretat rolul Întreaga Românie; Dinu Iancu Sălăjanu care a întruchipat Transilvania, Gheorghe Roșoga a fost Țara Românească, iar Cristina Scarlat a reprezentat Moldova și Bucovina, alături de Orchestra, Corul și Baletul Operei Române Craiova, conducerea muzicală aparținându-i dirijorului Dumitru Cârciumaru, regia - Antoniu Zamfir, managerul Operei Române Craiova, scenografia fiind creată de Răsvan Drăgănescu.
Un proiect unic pentru Craiova, un proiect unic pentru Opera Română Craiova, un proiect unic pentru ilustrul compozitor Eugen Doga. „Este pentru prima data când am avut posibilitate de a mă desfășura în vorbire în limba română cu mijloace muzicale. Desigur, aceste simțiri care sunt transmise de strămoșii noștri au rămas neepuizate și Slavă Domnului că am avut această posibilitate. Mă bucur ca sonoritățile muzicale în armonie cu versurile semnate de Nicolae Dabija și Ion Diaconescu au trezi spectatorilor această avalanșă de trăiri și emoții. Dar cel mai mult mă bucur că nu i-am dezamăgit. Această sărbătoare nu este, pur si simplu, una calendaristică, ea este sărbătoarea neamului care trece fiecare zi, aici, prin venele noastre”, a spus cu emoții maestrul Doga.
Pe parcursul a două ore, pe scena Sălii Polivalente din Craiova au răsunat mesajele istorice, rostite și cântate sau muzicile, sau cum le-a mai spus artistul Doga într-o interpretare impecabilă de către cei patru soliști invitați și cor, din Țara Românească, Transilvania, Basarabia și Bucovina. Spectacolul, care a trecut fulgerător de repede, a finalizat cu interpretarea Imnului lui Mihai Viteazul, o creație, în care compozitorul Doga și-a pus ca scop să transmită în sală și nu doar, dragostea și recunoștința pentru cei care au luptat pentru Unire, or, Mihai Viteazul a fost cel care a lăsat gravat în conștiința noastră, a tuturor românilor, acum 400 de ani, idealul unității de neam și de țară. Și maestrul Eugen Doga a reușit. Artistul și-a fermecat din nou publicul, de data aceasta pe cel craiovean, care a aplaudat în picioare minute în șir prestația inedită a compozitorului și a echipei de artiști care le-a trezit cele mai tăinuite fibre ale ființei. Mulți dintre cei prezenți nu-și puteau stăpâni emoțiile, alții chiar lacrimile. Spectatorii au fost răsplătiți cu un bis al compoziției Imnului lui Mihai Viteazul. „Ne-a făcut o mare plăcere! A fost o zi și o seara minunată, datorită maestrului Eugen Doga, pe care îl iubim și îl așteptăm cu mult drag, aici, la Craiova!”, a spus un fan al maestrului.
„Cred că noi, echipa noastră, este unica pe care o cunosc eu în România care a făcut un asemenea spectacol integru, original. Aceste momente trecute prin timpuri, această durere, bucurie, doleanțe, îmbrățișări, cred că tot timpul erau pe plaiul acesta, dar noi le-am adus la urechile și inimile oamenilor, creând această operă, acest oratoriu, care să le trezească aceste simțiri. Slava Domnului că au fost receptivi acești oameni și le-au simțit, aplaudat și savurat, pentru că scopul artistului este anume acesta, să fie înțeles. Și eu am fost înțeles, noi am fost înțeleși și nu doar înțeleși, dar trăiți și simțiți. Aceasta este recompensă pe care trebuie s-o simtă un artist și suntem mulțumiți că publicul craiovean ne-a aplaudat și a simțit cu noi împreună”, a mai spus compozitorul.
Poetul Nicolae Dabija, care a venit la Craiova de la Botoșani, Iași și Alba-Iulia, a ținut să remarce că cel mai mare eveniment, cel mai important eveniment cultural al Centenarului s-a desfășurat la Craiova și aceasta se datorează unui basarabean - compozitorului de geniu Eugen Doga și Olteniei, care a montat acest, pe bună dreptate, grandios spectacol. „Sunt foarte emoționat și spuneam despre Eugen Doga, că dacă scriitorii Bibliei ar fi ascultat muzica lui Doga nu ar fi început Biblia cu „La început a fost cuvântul”, ci cu „La început a fost muzica”, o muzică divină, care m-a convins încă o dată că Dumnezeu, atunci când a făcut Cerul și Pământul, le-a făcut cu ajutorul sunetului, muzicii. Sunt foarte convins de acest lucru”, a declarat scriitorul. Un eveniment deosebit și un lucru care l-a impresionat cel mai mult pe scriitor, a fost participarea afectivă a spectatorului, a publicului care a fost unul deosebit, mai ales la sfârșitul spectacolului. Nimeni nu voia să plece acasă. „L-au ovaționat pe Doga, în persoana lui Doga, au ovaționat Basarabia, cea care prima a spus că noi vrem să ne unim cu Țara și de unde a pornit, de fapt, România Mare”, a menționat poetul Nicolae Dabija. Istoria s-a făcut și azi, prin muzică. Sună foarte proaspăt istoria noastră, a mai specificat scriitorul, fiind bine convins că dacă va fi bine promovat, acest spectacol și peste 100 de ani va fi valabil.
Dumitru Cârcimaru, maestrul de la pupitru dirijoral, consideră că acesta a fost un eveniment istoric, un triumf al românilor, un moment de suflet care ne reamintește că suntem români, că vorbim limba română și că nu trebuie să uităm rădăcinile care ne-au adus astăzi aici și ne-au unit. „Sincer mi-e greu să spun că maestrul Doga este român, mi-e greu să-l clasific. Este un fenomen, un fenomen și o mândrie a națiunii noastre, pentru că el este internațional. Nu aș putea să-l compar cu nici un compozitor, este unic și pentru mine e o onoare și o mândrie să-i fiu alături de mai mulți ani. Consider că astăzi iarăși a făcut istorie. E un miracol să trăim în același timp cu marele Eugen Doga. Tot timpul am spus că, colaborarea cu Eugen Doga pentru mine este o binecuvântare de la Dumnezeu”, a spus dirijorul Cârciumaru, mulțumind întregii echipe de creație, regizorului Antoniu Zamfir, textierilor Nicolae Dabija și Ion Deaconescu, personalități marcante ale timpului nostru, cu care a muncit alături câte 12 ore zile în șir, dar efortul a meritat totul.
Un mare aport al spectacolului, pe lângă muzică, a fost cel al regizorului și managerului Operei Române Craiova, Antoniu Zamfir, cel care a făcut un spectacol ieșit din tradițional, un spectacol unic în felul său, după cum s-au exprimat colegii de echipă, iar imaginile istorice, proiectate în scenă au vorbit mai mult ca orice decor. „1 decembrie 2018. Ziua Națională a României, dar și o zi de referință în viața Operei Române Craiova. După o muncă titanică, susținută pe parcursul unui an întreg, ne-am bucurat împreună de un proiect unic, dedicat Centenarului Marii Uniri de la 1918.
Cred eu că dacă acest spectacol a avut efectul pe care l-am văzut astăzi pe scenă, se datorează faptului că am început și terminat cu emoție. Cu emoție mă apropiam de maestrul Doga și am îndrăznit să-i propun un proiect pentru Unirea cea Mare. Emoția puternică, generată de bucuria lucrului împlinit, după mai bine de un an de zile de muncă asiduă și trăiri intense, alături de artizanii principali în realizarea acestui proiect, ne-a copleșit, când, peste 2000 de suflete au trăit și simțit în cel mai pur stil românesc alături de noi, echipa Operei Române Craiova. Vă suntem cu toții recunoscători pentru încrederea pe care ne-o acordați cu fiecare spectacol, cu fiecare proiect, în care prezența dumneavoastră, în număr atât de mare, ne face să fim mândri de rezultatele muncii noastre, dar ne și responsabilizează pentru proiectele viitoare”, a declarat Antoniu Zamfir, mulțumind maestrului Eugen Doga pentru acest succes adus în scena operei craiovene, colegilor care, cu multă pasiune și răbdare au făcut posibilă realizarea acestui proiect, ce va rămâne în sufletele lor pentru totdeauna.
„Astăzi, în această zi sfântă, care are un rol și solemnitate aparte, ar trebui să ne bucurăm cu toții că suntem contemporani unii cu alții și mai ales că am avut privilegiu extraordinar de a fi alături de maestrul Eugen Doga. Noi nu ne dăm seama decât foarte târziu că avem în jurul nostru sau în preajmă oameni minunați care mai mult se ocupă de noi, decât de ei însăși”, avea să spună poetul și traducătorul Ion Deaconescu, membru de onoare al AȘM.
Îndrăgitul interpret de muzică populară, Dinu Iancu Sălăjanu, unul din invitații soliști ai spectacolului, a remarcat că a fost o operă frumoasă plină de teme muzicale românești, o chestiune pe care n-a mai întâlnit-o până acum. A fost un concept care trebuie să fie dezvoltat pentru că noi toți avem nevoie de muzică care să ne reprezinte, dar mai ales, să facă plăcere celor care stau să asculte, fiindcă se regăsesc în acele teme muzicale și în acele personaje istorice. Maestrul Sălăjanu a mărturisit că a fost onorat să participe la o asemenea operă, de aceea și a venit cu mare drag. „Am fost surprins de tristețea care marchează poporul român în acest an de Centenar. Am participat la mai multe evenimente dedicate Centenarului, dar aici a fost o adevărată operă, o muncă susținută, gândită și un lucru care va rămâne în istorie ca un eveniment cel mai important în Anul Centenar al Românilor. „Am vrut să-l cunosc pe maestrul Doga, sincer vă spun. Este o primă colaborare, eu l-am urmărit de multe ori cu piese diferite, cu romanțe. Dumnezeu să apere limba română. S-a demonstrat prin asta că avem o simțire românească.Cred că stă în puterea noastră să ne apropiem și mai mult”, a spus interpretul.
„A fost o onoare pentru mine sa fac parte din distribuția acestui grandios spectacol”, a reiterat și unul dintre cei mai mari interpreți de muzică populară, invitat solist al spectacolului,Gheorghe Roșoga, care a interpretat rolul Țara Românească în cantată.
Momente înălțătoare a trăit și omul de cultură, Gheorghe Păun, redactor-șef al revistei lunare de cultură „Curtea de la Argeș” membru al Uniunii Scriitorilor și membru titular al Academiei Române, care a venit special de la Argeș, în primul rând, pentru a se întâlni cu maestrul Eugen Doga și a-i asculta muzica și cu poetul Nicolae Dabija. Pe de altă parte, ideea de Centenar îi este foarte aproape de inimă, dar și de preocupările revistei și fiind un spectacol dedicat Centenarului, de doi monștri sacri, cum s-ar zice, a ținut să fie la Craiova neapărat. „Spectacolul este de altă natură decât multe altele pe care le-am văzut, de nivel înalt, cultivat, select, de foarte bun gust, muzică adevărată, versuri adevărate, orchestra profesionistă. A fost un spectacol de mare calitate, poate unul din cele mai bune la care am fost, dedicată Centenarului. Sunt tare bucuros că am venit”, a spus intelectualul.
Maestrul Eugen Doga a fost felicitat pentru această premieră, pentru acest grandios spectacol, demn de Ziua Națională a României. La rândul său, artistul a mulțumit valoroșilor artiști, Operei Romane Craiova, tuturor celor care au contribuit la înfăptuirea unui act artistic măreț, precum ș publicului deosebit craiovean care, prin prezența și aplauzele lor neîntrerupte, au oferit o preafrumoasă unire prin artă și frumos. Artistul și-ar dori ca această operă să ajungă cât mai curând și la Chișinău, pentru ca și publicul de aici să poată savura și trăi momentele cruciale din istoria Țării, transpuse într-un spectacol unic.
Eugenia Tofan,
Serviciul de Presă al AȘM,
Craiova, România,
1 decembrie 2018
|