GENERALITĂŢI:
· Fondata: 23 noiembrie 2006, Hotararea Guvrnului nr 1342.
· Specificul instituţiei: Liceu pentru elevi capabili de performanțe educaționale in discipline fundamentale (matematica, fizica, chimie, biologie, istorie, limba ect)
· Spectrul de vîrstă: 16 – 19 ani;
· Curriculum: Naţional, + extensii;
· Limba de predare: Româna;
· Profiluri: Real, Umanist;
· Examene: Bacalaureatul Naţional;
· Admitere: Concurs de admitere;
· Cost studii: Gratuit (Bugetul Guvernului Republicii Moldova);
DESCRIERE:
Instituit prin Hotărărea Guvernului Republicii Moldova la iniţiativa Preşedintelui AŞM, acad. Gh.Duca, liceul are ca obiectiv asigurarea condiţiilor educaţionale optime pentru copiii dotaţi in discipline fundamentale şi formarea cadrului necesar pentru a asigura manifestarea performanţelor intelectuale ale acestora.
Elevii acceptaţi la studii (în bază de examene de concurs sau de performanţe academice oficiale, aşa ca Diploma de gradul I, II sau III la Olimpiadele şcolare republicane), beneficiază de facilităţi avansate pentru studii fiind monitorizaţi şi supervizaţi de către comunitatea ştiinţifică a Academiei de Ştiinţe a Moldovei.
Diagrama 1. Dinamica cererilor depuse de către elevi la concursul de admitere (se admit 72/an)
Fiind parte a Clusterului Educaţional “UnivER SCIENCE” (University of Education and Research SCIENCE), Liceul asigură condiţii educaţionale optimale pentru elevi, inclusiv: biblioteca proprie şi accesul la fondul de carte al Bibliotecii AŞM, accesul în laboratoarele Institutelor de cercetare ale AŞM, 18 săli de clasă conectate la Internet şi Intranet, trei săli de computere, săli de laboratoare, hol pentru activităţi extra-curriculare etc. Este menţionabil nivelul profesional înalt al echipei didactice.
În Liceu își fac studiile anual circa 220-240 elevi. Aria de proveniență a elevilor este foarte diversă, fiind reprezentate aproape toate raioanele (sate, centre raionale, municipii) și diverse pături sociale, inclusiv elevi care provin din familii vulnerabile (orfani, invalizi, familii numeroase etc.), pentru care Liceul reprezintă o șansă unică de valorificare a propriului potențial intelectual.
În decursul anilor de existență a instituției, aici și-au făcut studiile circa 10 elevi orfani, 23 – din familii unde cel puțin un părinte era invalid.
Diagrama 2. Distribuția elevilor după tipul de localitate
Elevii care nu sunt rezidenţi ai oraşului Chişinău sunt asiguraţi cu cămin (camere de două persoane), hrană şi alte facilităţi, fiindu-le asigurată securitatea, asistenţa medicală şi consilierea psiho-pedagogică.
În Liceul Academiei de Științe a Moldovei activează o echipă redutabilă de profesioniști, care, prin efort intelectual conjugat, asigură multiple performanțe educaționale.
Diagrama 3. Distribuția cadrelor didactice, după nivelul de profesionalism
Grație efortului echipei didactice, elevii Liceului AȘM obțin în mod constant note înalte la examenul de BAC, iar instituția se află constant în topul rating-ului Liceelor.
Diagrama 4. Nota medie obținută de către elevii liceului AȘM la examenele de BAC, pe ani de studii.
Elevii liceului sunt învingători obișnuiți ai Olimpiadelor şi concursurilor de nivel municipal, național şi internațional, precum şi a conferințelor, competițiilor de cercetare științifică etc.
Diagrama 5. Locuri premiante (medalii) obținute de elevii liceului AȘM la olimpiadele republicane.
INIȚIATIVE INEDITE ALE lICEULUI ACADEMIEI DE ȘTIINȚE A MOLDOVEI
Pe parcursul existenței sale, Liceul AȘM a propus și a implementat o serie de proiecte educaționale inovative, printre care menționăm:
1. Utilizarea, în procesului de admitere, a testului de Logică și a testului de Erudiție.
Actualmente, această inițiativă a fost preluată de Ministerul Educației și este extinsă la nivel național (vezi Metodologia de admitere în învățământul liceal, 2017-2018).
2. Utilizarea, în premieră (sesiunea BAC 2011), la inițiativa comunității Liceului AȘM, a camerelor video în procesul de desfășurare a examenului de BAC.
Ulterior (din anul 2013), această practică a fost extinsă, de către Ministerul Educației, la nivel național.
3. Implementarea, din anul de studii 2014-2015, a Planului – cadru alternativ, axat pe oferirea posibilității elevilor de a-și configura profilul educațional și de a alege disciplinele de studii, în funcție de aspirația spre viitoarea carieră.
Actualmente, această inițiativă este salutată de Ministerul Educației și este propusă instituțiilor liceale de învățământ spre implementare, la nivel național.
4. Implementarea, în cadrul Liceului AȘM a unui sistem inedit de evaluare a succesului școlar, axat pe utilizarea tehnologiilor informaționale – Borderou electronic, care asigură, prin indicii furnizați (gradul de dificultate a testului, coeficientul de discriminare, nota medie, gradul de dificultate a oricărui item din test etc.) a o calitate și o obiectivitate a evaluării net superioară celei tradiționale.
Actualmente, această modalitate de evaluare, bazată pe utilizarea TIC, este utilizată în mai multe instituții de învățământ general, fiind înalt apreciată.
5. Instituția deține calitatea de membru al Instituțiilor de învățământ asociate UNESCO
Traiectoria post-liceală a absolvenților LAȘM
Absolvenții Liceului AȘM sunt înalt apreciați de către universitățile din țară (USM, UST, USMF, UnAȘM ș.a.), dar și de către cele de peste hotare (USA, Marea Britanie, Olanda, Franța, Germania, Romania, Rusia s.a.), de unde parvin scrisori de mulțumire pentru buna pregătire a elevilor.
O statistică aproximativă denotă că peste 50 % absolvenți sunt acceptați la studii peste hotarele Republicii Moldova, majoritatea – în România.
Deși este prematur de vorbit de lansarea în cariera științifică, deoarece, fiind doar la a șaptea promoție, majoritatea absolvenților Liceului AȘM încă sunt studenți la ciclul de licență sau masterat, totuși, buna pregătire universitară a acestora va genera, inevitabil, un aflux de cercetători în știința autohtonă sau internațională.
30.06.2017 Directorul LASM, . Iurie Cristea
|