Cea de-a X-a ediție a Concursul republican „Cel mai bun elev inovator” a avut loc la 20 mai 2017 și a reunit peste 100 de participanţi din 36 de instituţii educaţionale care au reprezentat 14 raioane şi municipii. Competiția aniversară a celor mai ingenioși și tineri inovatori din țară a fost găzduită de Liceul Academiei de Științe a Moldovei.
La deschiderea și festivitatea de desemnare a câștigătorilor au participat conducerea Academiei de Științe, Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), Agenției pentru Inovare și Transfer Tehnologic (AITT), Universității AȘM, oficiali din partea Parlamentului Republicii Moldova, ministerelor Educației, Tineretului și Sportului, Mediului, reprezentanți ai comunității academice și universitare, mediului de afaceri, profesori, studenți, elevi și părinți.
În cadrul festivității de inaugurare, prim-vicepreședintele AȘM, acad. Ion Tighineanu a subliniat că, de la o ediţie la alta, Concursul „Cel mai bun elev inovator” are un ecou tot mai pronunțat în toată republica, a devenit un adevărat izvor intelectual al copiilor şi tinerilor din ţara noastră, reprezentând o arenă de idei şi valori inovatoare. „Civilizaţia s-a dezvoltat şi continuă să se dezvolte cu acceleraţie nemaipomenită, graţie invenţiilor şi inovaţiilor. Anume prin invenţii şi inovaţii oamenii dezvoltă astăzi tehnologii la nivel molecular şi atomar, în rezultat au creat un nou spaţiu, cel virtual, care are un impact colosal asupra comportamentului şi activităţii homo sapiens”, a menționat prim-vicepreședintele AȘM. Academicianul i-a făcut și mai curioși pe elevi, afirmând că astăzi savanţii elaborează tehnologii pentru a scrie Enciclopedia Britanică pe un vârf de ac, îndemnându-ii în acest sens să nu-și piardă curiozitatea și dorința pentru marile descoperiri care îi așteaptă. Savantul a exprimat speranța că această tradiţie se va păstra şi vom avea parte de încă multe ediții de competiție intelectuală, fiind convins că acest concurs va contribui şi în continuare la promovarea spiritului inventiv şi stimularea iniţiativelor creative ale tinerilor.
„Sunt foarte bucuros de faptul că sunteţi aici prezenţi şi că sunteţi interesaţi de rezolvarea problemelor care, în viziunile dumneavoastră, încă nu şi-au găsit reflectarea în viaţa noastră de toate zilele”, a spus m.c. Vladimir Hotineanu, președintele Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media. Parlamentarul le-a sugerat tinerilor să nu trăiască în baza teoremelor deja demonstrate, dar cu noi și noi ipoteze, pentru că mâine ei vor fi cei care vor conduce țara.
Același îndemn pentru cei care au îndrăgit domeniul inovațiilor a fost reiterat și de Directorul general AGEPI, Octavian Apostol. Directorul i-a încurajat pe elevi să se lăse atraşi de provocarea de a face ceva nou şi util pentru toți cei care îi înconjoară, precizând că AGEPI este instituția care pune accentul pe stimularea creativității, spiritului inovativ al tinerilor și curiozității în descoperirea soluțiilor inovative.
Participanții au fost salutați și încurajați de ministrul Tineretului și Sportului, Victor Zubco, viceministrul Educației, Elena Cernei, Directorul general AITT, Roman Chircă și acad. Maria Duca, rectorul Universității AȘM.
Panglica inaugurală a fost tăiată de prim-vicepreședintele AȘM, acad. Ion Tighineanu, m.c. Vladimir Hotineanu și cea mai tânără participantă a ediției curente, Sofia. După inaugurare, oaspeții și membrii juriului au vizitat exponatele concurenților. Lucrările au fost evaluate de un juriu compus din personalități cu renume, reprezentanți ai instituțiilor organizatoare, directori de institute. Președintele juriului a fost desemnat acad. Ion Tighineanu, prim-vicepreședinte al AȘM, vicepreședinte – Octavian Apostol, Director general AGEPI.
Membrii juriului au menționat că majoritatea lucrărilor au lăsat o impresie foarte bună, demonstrând la justa valoare ingeniozitatea şi potenţialul copiilor.
După deliberări îndelungate, juriul a decis:
Deținătorii Premiului Mare au fost desemnați Dan Butmalai și Valentin Vozian, elevi în clasa XII, Liceul AȘM, pentru lucrarea „Sistem Centralizat de Drone”.
Locul II a revenit următorilor concurenți: Eugenia Briciuc și Mihaela Ciornenchi, Liceul Teoretic „G. Asachi”, or. Ungheni, pentru lucrarea Reciclarea deșeurilor animaliere și reziduale ce conțin celuloză „Obținerea biogazului” și Sandu Petrașco, Liceul AȘM, cu lucrarea „Robotul Floarea Soarelui”.
Pe locul III s-au clasat Tudor Lapp și Dimitrie Gânju de la Liceul Teoretic „Dante Alighieri”, din Chișinău, cu lucrarea „Purificarea apei de produse petroliere”, Rusu Cristian și Boicu Cristian, de la Liceul AȘM, cu lucrarea „PiClodu – primul cloud de compresie din lume bazat pe inteligență artificială” și Boiarin Ilie de la Școala Profesională Nr. 6, Chișinău, pentru lucrarea „Traductor de vibrații”.
Premiul pentru cel mai activ raion a fost acordat raionuluiUngheni, din care au participat 13 elevi. Premiul pentru cel mai activ liceu a fost obținut de Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă” din Ialoveni care a delegat 14 participanți. Toți concurenții au primit diplome de participare, cadouri de preț, cărți, premii bănești.
De menționat faptul că, la inițiativa AGEPI, a fost acordat, în premieră, Trofeul Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale. Trofeul OMPI, dar și un premiu bănesc în valoare de 3 mii de lei, acordat de AGEPI, a fost obținut de Ion Cerempei, de la Liceul Teoretic „George Călinescu” din municipiul Chișinău, pentru lucrarea „Motor cu ardere internă în doi timpi”.
La concurs au participat 106 concurenți, cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, reprezentând instituțiile de învățământ din țară. În cadrul concursului au fost expuse 82 lucrări la următoarele categorii tematice: tehnologii informaționale, agricultură și biotehnologii, sănătate și medicină, științe exacte, mecanică, electro-mecanică, energie regenerabilă, robotică, creație. La fiecare categorie câte o lucrare a fost menționată cu un premiu special.
Dan Butmalai, unul din cei doi câștigători ai Marelui Premiu, ne-a relatat că sistemul pe care l-a prezentat împreună cu colegul său nu are nici o similitudine cu alte sisteme existente. Este unicul în lume şi totodată are un cost destul de scăzut. „Este făcut aproape din nimic, dar face foarte multe lucruri”, a spus tânărul inovator. Întrebat cât de important și necesar este acest concurs, Dan consideră că Republica Moldova are nevoie de un astfel de concurs, dar şi de mai multe astfel de concursuri, pentru a promova atât tinerii, cât şi inovaţiile acestora, pentru că tinerii reprezintă următoarele generaţii. Dacă nu investim în concursuri pentru tineri, nu investim în ei, mai crede câștigătorul Marelui Premiu, tocmai de aceea, banii câştigaţi o să-i investească în noi proiecte.
Concursul „Cel mai bun elev inovator” este organizat anual de Academia de Științe a Moldovei, în parteneriat cu Agenția pentru Inovare și Transfer Tehnologic, Ministerul Educației, Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală Universitatea și Liceul Academiei de Științe a Moldovei. Competiția are drept scop susținerea, promovarea și dezvoltarea capacităților inovative şi creative în rândul tinerilor.
Galerie foto
Eugenia Tofan,
Centrul Media al AȘM
|